Aivotreenit

Aivotreenit -hankkeen omilta www-sivuilta löytyy tietoa hankkeesta ja Ahaa!-materiaalipankki, josta koulutetut vapaaehtoiset saavat Ahaa! -tehtävät käyttöönsä. Sivut löytyvät osoitteesta http://www.ahaa-aivotreenit.fi/

”AIVOTREENIT – aivojen huoltamista kognitiivisen harjoittelun avulla” -hanke (2016-2018) alkoi huhtikuussa 2016. Aivotreenit -hankkeen tavoitteena on kouluttaa vapaaehtoisia aivotreeniohjaajia ympäri Suomen ja valmistaa materiaalia tavoitteelliseen aivojen harjoittamiseen. Hankkeessa luodaan koulutusmateriaali ja -runko sekä koulutetaan ohjaajakouluttajia. Vapaaehtoisten kouluttaminen aloitettiin Päijät-Hämeessä loppuvuodesta 2016.

Hanke jatkaa PääOma -hankkeen jalanjäljillä kognitiivisen harjoittelun ja kuntoutumisen parissa. PääOma-hankkeen ryhmätoiminta ja aivotreeniohjaaja- sekä IE-verkoston koordinointi siirtyi Aivotreenit-hankkeen alle elokuussa 2016. Tietoa PääOma-hankkeesta löydät täältä

Hankkeessa kehitetyt tehtävät, ryhmätoiminnan malli ja koulutusrunko vapaaehtoisten koulutukseen on saanut nimekseen Ahaa! -aivotreeniä yhdessä -materiaali. Ahaa! on suojattu tavaramerkki ja tehtävien käyttäminen edellyttää kouluttautumista. Lisää tietoa tehtävistä voit lukea alasivulta Ahaa! -tehtävät

Hanke päättyy loppukesästä 2019.

Koulutukset

KATSO TULEVAT KOULUTUKSET / TARKEMMAT TIEDOT SIVULTA:

www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset

VAPAAEHTOISTEN AIVOTREENIOHJAAJA-KOULUTUKSET:

Ahaa! aivotreeniä yhdessä koulutus on nelipäiväinen ja vapaaehtoistyöntekijälle ilmainen. Koulutuksesta saa materiaalin ja valmiudet ryhmän ohjaamiseen. Lisätietoja koulutuksesta: www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset.

VAPAAEHTOISTEN AIVOTERVEYSLÄHETTILÄS-KOULUTUKSET:

Aivotreenit -hanke kouluttaa Muistiliiton mallin mukaisesti aivoterveyslähettiläitä toimimaan alueella aivoterveyden edistäjinä. Koulutuksen jälkeen vapaaehtoinen voi toimia Muistiyhdistyksen kautta aivoterveysryhmän ohjaajana tai pitää aivoterveysluentoja. Koulutus on vapaaehtoistyöntekijälle ilmainen. Lisätietoja koulutuksesta www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset.

AMMATTILAISTEN KOULUTUKSET:

Aivotreenit hanke järjestää myös Ahaa!-materiaaliin pohjautuvaa kognitiivisen harjoittelun koulutusta ammattilaisille (tehtävämateriaali sama kuin vapaaehtoisten koulutuksessa, teoriapohja laajempi). Kouluttajana kognitiivisen harjoittelun asiantuntija Päivi Nilivaara. Koulutus on maksullinen. Tietoa seuraavista koulutuksista www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset

Lue koulutuksista lisää www.ahaa-aivotreenit  sivuilta

HANKKEESSA TYÖSKENTELEVÄT:

Projektivastaava
Elisa Ahonen

Aiemmin myös Projektityöntekijä
Elina Taipale (28.2.2019 asti)

Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi(a)ph-muistiyhdistys.fi

Ahaa! -materiaalin työryhmässä myös:
Päivi Nilivaara (Kognitiivisen harjoittelun asiantuntija, Innoline Oy),
Laura Mellanen (Visuaalinen suunnittelija) ja
Hanna Metsänheimo (PääOma hanke).