Aivotreenit

HANKE ON PÄÄTTYNYT!

Aivotreenit -hankkeen omilta www-sivuilta löytyy tietoa hankkeesta ja Ahaa!-materiaalipankki, josta koulutetut vapaaehtoiset saavat Ahaa! -tehtävät käyttöönsä. Sivut löytyvät osoitteesta http://www.ahaa-aivotreenit.fi/
HUOMIO! AHAA -verkkosivusto lakkaa toimimasta 15.9.2020 alkaen. Tästä eteenpäin materiaaliasioissa voi olla yhteydessä Muistiluotsi- asiantuntija tukikeskuksemme vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Petra Behmiin: petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi tai puh. 044 727 3010.

TAUSTAA

”AIVOTREENIT – aivojen huoltamista kognitiivisen harjoittelun avulla” -hanke (2016-2018) alkoi huhtikuussa 2016. Aivotreenit -hankkeen tavoitteena on kouluttaa vapaaehtoisia aivotreeniohjaajia ympäri Suomen ja valmistaa materiaalia tavoitteelliseen aivojen harjoittamiseen. Hankkeessa luotiin koulutusmateriaali ja -runko sekä koulutettiin ohjaajakouluttajia. Vapaaehtoisten kouluttaminen aloitettiin Päijät-Hämeessä loppuvuodesta 2016.

Hanke jatki PääOma -hankkeen jalanjäljillä kognitiivisen harjoittelun ja kuntoutumisen parissa. PääOma-hankkeen ryhmätoiminta ja aivotreeniohjaaja- sekä IE-verkoston koordinointi siirtyi Aivotreenit-hankkeen alle elokuussa 2016. Tietoa PääOma-hankkeesta löydät täältä

Hankkeessa kehitetyt tehtävät, ryhmätoiminnan malli ja koulutusrunko vapaaehtoisten koulutukseen sai nimekseen Ahaa! -aivotreeniä yhdessä -materiaali. Ahaa! on suojattu tavaramerkki ja tehtävien käyttäminen edellyttää kouluttautumista. Lisää tietoa tehtävistä voit lukea alasivulta Ahaa! -tehtävät

Koulutukset

www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset

VAPAAEHTOISTEN AIVOTREENIOHJAAJA-KOULUTUKSET

Ahaa! aivotreeniä yhdessä koulutukset olivat nelipäiväisiä ja vapaaehtoistyöntekijälle ilmaisia. Koulutuksesta sai materiaalin ja valmiudet ryhmän ohjaamiseen. Lisätietoja koulutuksesta: www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset.

VAPAAEHTOISTEN AIVOTERVEYSLÄHETTILÄS-KOULUTUKSET

Aivotreenit -hanke koulutti Muistiliiton mallin mukaisesti aivoterveyslähettiläitä toimimaan alueella aivoterveyden edistäjinä. Koulutuksen jälkeen vapaaehtoinen on voinut toimia Muistiyhdistyksen kautta aivoterveysryhmän ohjaajana tai pitää aivoterveysluentoja. Koulutus oli vapaaehtoistyöntekijälle ilmainen. Lisätietoja koulutuksesta www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset.

AMMATTILAISTEN KOULUTUKSET

Aivotreenit hanke järjesti myös Ahaa!-materiaaliin pohjautuvaa kognitiivisen harjoittelun koulutusta ammattilaisille (tehtävämateriaali sama kuin vapaaehtoisten koulutuksessa, teoriapohja laajempi). Kouluttajana toimi kognitiivisen harjoittelun asiantuntija Päivi Nilivaara. Koulutus oli maksullinen osallistujille. Tietoa seuraavista koulutuksista www.ahaa-aivotreenit.fi/koulutukset

Lue koulutuksista lisää www.ahaa-aivotreenit sivuilta

HANKKEESSA TYÖSKENTELIVÄT
Projektivastaava Elisa Ahonen ja projektityöntekijä Elina Taipale.

Ahaa! -materiaalin työryhmässä olivat myös:
Päivi Nilivaara (Kognitiivisen harjoittelun asiantuntija, Innoline Oy),
Laura Mellanen (Visuaalinen suunnittelija) ja
Hanna Metsänheimo (PääOma hanke).

Ahaa-tehttäväkansio sisältöineen
Ryhmä Ahaa-tehtäviä tekemässä