PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTIYHDISTYS RY

on muistisairaiden ja heidän läheistensä potilas- ja edunvalvontajärjestö. Toiminta-alueena on Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän 12 kuntaa: Lahti, Heinola, Hartola, Sysmä, Padasjoki, Asikkala, Hollola, Kärkölä, Orimattila, Iitti, Myrskylä ja Pukkila.

JÄSENTOIMINTA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry:n jäsenmäärä on 585 (tilanne 9/2020). Yhdistys neuvoo ja ohjaa jäseniään muistisairauden aiheuttamissa kysymyksissä. Muistisairauden myötä toimintakyvyn heikkeneminen lisää tuen ja palveluiden tarvetta.

VIRKISTYSTÄ

Jäsenistön virkistystoiminta, esimerkiksi retket ja erilaiset tapahtumat tarjoavat tilaisuuden hengähdykseen vertaisessa seurassa. Jäsentoimintaa ovat mm. kuukausittaiset Lahden markkinapäivän Muistikahvilat, kesäretket ja elokuinen grilli-ilta. Jäsentoiminnan periaatteena on vertaisuuden vahvistaminen, tuoda muistisairaat ja heidän omaisensa yhteen ja luoda näin mahdollisuus voimaannuttavaan yhdessä olemiseen. HUOMIO. Korona ja sen mukana tulevat rajoitteet saattavat vaikuttaa tämän hetkiseen virkistystoimintaan.

Lisäksi yhdistyksellä on hanketoimintaa, jota Sosiaali- ja terveysministeriö tukee Veikkauksen tuotoilla. Muistiluotsi (2019-2020), toiminnasta saat lisää tietoja kohdasta MUISTILUOTSI. Yhdistys on saanut rahoituksen myös yhdelle Paikka auki -työntekijälle.

Muistiluotsi

Jäsenhankintakampanja 1.9.-31.12.2020

Valtakunnallinen jäsenhankintakampanja alkaa 1. syyskuuta ja se on kestoltaan neljä kuukautta. Tavoitteena on saada muistiyhdistyksiin lisää kannattajajäseniä, jotka tukevat jäsenyydellään muistisairaiden ja läheisten hyvää elämää. Muistiasia on kaikkien asia. Jäsenistöön tarvitaan sekä aktiivisia jäseniä että asian kannattajia, jotka haluavat tukea muistisairaiden ja läheisten hyvää elämää. Tavoitteena on myös lisätä suuren yleisön tietoisuutta muistisairauksista sekä muistiyhdistysten toiminnasta muistisairaiden ja läheisten hyvän elämän puolesta.

Jäsenenä saa:
– Muistiyhdistys lähelläsi – toimintaa lähes jokaisella paikkakunnalla
– Yhdistys juuri sinulle – muistisairaiden ihmisten ja läheistensä ikioma yhdistys
– Tuki muistityölle – jäsenmaksulla tuetaan muistisairaiden ja läheisten hyvää elämää
– Mahdollisuus osallistua – tekemistä ja vaikuttamisen paikkoja kaikille
– Asiantuntijoiden tuki – tietoa, ohjausta ja neuvontaa muistista ja muistisairauksista
– Vertaisuudesta voimaa – yhdessäoloa ja yhteisiä kokemuksia
– Aktiivista tekemistä – ryhmiä, retkiä ja muuta toimintaa
– Tarinoita ja tietoa muistisairauksista – Muistiliiton Muisti-lehti 4x/v ja Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen Muistike-lehti 2x/v
– Rahanarvoiset jäsenedut – alennusta tuotteista ja palveluista
– Yhdessä enemmän – suurempi jäsenmäärä antaa painoa edunvalvonta- ja vaikuttamistyölle

Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen jäsenmaksu on 25 euroa vuodessa. Jäseneksi liittymisestä sekä henkilötietojen käsittelystä saat listätietoa kohdassa Jäseneksi lliittyminen (vieritä sivua alemmas). Liity jäseneksi: klikkaa alla olevaa kuvaketta LIITY JÄSENEKSI. Lue lisää jäseneduista klikkaamalla kuvaketta VALTAKUNNALLISET JÄSENEDUT.

liity jäseneksi valtakunnalliset jäsenedut

Täältä löydät tulevat tapahtumamme:

Ajankohtaista / TAPAHTUMAT

JÄSENLEHDET

Yhdistyksen jäsen saa jäsenmaksun maksettuaan 6 lehteä vuodessa: neljä kertaa Muisti -lehden ja kaksi kertaa Muistike -lehden. Kattojärjestömme Muistiliitto ry toimittaa Muisti-lehden, jossa on ajankohtaista tietoa mm. muistisairauksista, lääkkeistä sekä tulevista tapahtumista ja kuntoutuskursseista. Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen omassa jäsenlehdessä, Muistikkeessa on tietoa yhdistyksen toiminnasta ja yhteistyökumppaneista ja lehdestä löytyy myös mielenkiintoisia artikkeleita. 6/2019 alkaen jäsenet saavat Muistikkeen erillisenä liitteenä kauden tapahtumia esittelevän Toimintakalenterin. Aiemmin tapahtumat olivat osa jäsenlehteä, mutta nyt ne toimivat erillisinä osina.

Yhdistyksen tapahtumiin pääset tutustumaan tästä linkistä

Muisti -lehti ilmestyy helmi-, touko, syys- ja marraskuussa ja Muistike -lehti kesä- ja joulukuussa.

Vanhoihin Muistike -lehtemme kansikuviin pääset klikkaamalla JÄSENLEHTI -kuvaketta.

JÄSENEKSI LIITTYMINEN

Jäseneksi voi liittyä muistisairas, omainen, ammattilainen, kannattaja tai muuten vain muistin ja aivoterveyden asioista kiinnostunut henkilö. Mikäli et halua täyttää alla olevaa sähköistä lomaketta, paperisia jäseneksi liittymislomakkeita löytyy yhdistyksen toimistolta (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., Lahti) sekä Muistike- ja Muisti -jäsenlehdistä. Lomakkeen voi palauttaa toimistolle tai postitse (muista postimerkki).

Käsittelemme henkilötietojasi luottamuksellisesti

EU:n asettama yleinen tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018. Asetus koskee kaikkia yrityksiä ja organisaatioita EU:n alueella. Asetuksen tarkoituksena on suojata yksityishenkilöiden henkilötietoja.

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry käsittelee kaikkia henkilötietoja luottamuksellisesti. Tiedot on asianmukaisesti suojattu ja niihin on pääsy vain asianosaisilla henkilöillä. Kaikilla asiakastietoja keräävillä toiminnoillamme on henkilörekisteriselosteet, joista käyvät ilmi tietojen käyttötarkoitus ja säilytysperiaatteet. Henkilörekisteriselosteisiin voi tutustua toimistossamme.

Tietosuojaselosteeseen pääset tästä linkistä

JÄSENMAKSU 25 EUROA VUODESSA

Saatuamme jäsenhakemuksen, lähetämme postitse laskun jäsenmaksusta sekä uusimmat numerot Muisti- ja Muistike -lehdistä. Maksun suorittamisen jälkeen lehdet lähetetään automaattisesti niiden ilmestyttyä. Kaikki jäsenet ovat tervetulleita tapahtumiimme ja retkille, esimerkiksi osa retkistä on hinnaltaan edullisempia jäsenille kuin ei-jäsenille. Kauden tapahtumat löytyvät viimeisimmästä Muisti -lehdestä ja Toimintakalenterista.

Pääset katsomaan tapahtumia tästä linkistä

YHTEYSTIETOJEN MUUTOS TAI JÄSENYYDESTÄ EROAMINEN

Mikäli osoite- tai muut yhteystiedot muuttuvat tai jos haluat erota jäsenyydestä, soita toimistolle p. (03) 735 1681, lähetä sähköpostia toimisto(a)ph-muistiyhdistys.fi tai tee kirjallinen eroilmoitus esimerkiksi postitse (Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry, Hämeenkatu 5 A 5, 15110 Lahti). Jos teet ilmoitusta toisen henkilön puolesta, muistathan ilmoittaa samalla kenen jäsenyydestä on kysymys.

HUOMIO! Laskun maksamatta jättäminen ei riitä eroamiseksi yhdistyksestä, joten pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan, mikäli haluaa irtisanoa jäsenyytensä. Yhdistyksen hallituksella on oikeus irtisanoa jäsenyys, mikäli suoritusta tai eroilmoitusta ei ole tehty kuusi (6) kuukautta jäsenmaksun eräpäivästä.

NYKYINEN TOIMINTA

Yhdistyksellä on tällä hetkellä yksi STEA:n/Veikkauksen (aiemmin RAY) rahoittama hanke: Muistiluotsi (2019-2020). Lisäksi yhdistys on saanut rahoituksen yhdelle Paikka auki -työntekijälle.

Muistiluotsi

Toiminta-alueena on Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän (PHHYKY) 12 kuntaa:

Lahti, Heinola, Hartola, Sysmä, Padasjoki, Asikkala, Hollola, Kärkölä, Orimattila, Iitti sekä Myrskylä ja Pukkila.

Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin alueella asui vuoden 2017 lopussa  211 957 asukasta. (Lähde: Olkkonen-Nikula, A. 2018. Iäkkäiden yhteen sovitettujen palvelujen kokonaisuus Päijät-Hämeessä. Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa.)

Karttakuva: Päijät-Hämeen liitto. Kuvasta puuttuvat Myrskylä ja Pukkila, jotka kuuluvat Uudenmaan maakuntaan.

Päijät-Hämeen maakunta karttakuvana

HISTORIAA

Päijät-Hämeen Dementiayhdistys ry perustettiin vuonna 1988 ja samana vuonna yhdistys liittyi Alzheimer-keskusliittoon, nykyiseen Muistiliittoon. Yhdistyksen nimi muutettiin vuonna 2010 Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry:ksi.

Toiminnan kehittäminen aloitettiin muistisairaiden omaisten tarpeiden pohjalta. Vertaistukiryhmät ja omaisten illat olivat suosittuja. Myöhemmin järjestettiin laajempia yleisö- ja koulutustilaisuuksia, sopeutumisvalmennuskursseja sekä retkiä ja juhlia. Toimintaa järjestettiin Päijät-Hämeen alueella ja alkuaikoina vapaaehtoistoimijat olivat tärkeässä roolissa erilaisten ryhmien ja tapahtumien järjestäjinä. Raha-automaattiyhdistyksen (RAY:n) myöntämän rahoituksen turvin yhdistys sai ensimmäiset palkatut työntekijät vuonna 1997. Yhdistyksen tavoitteena on alusta alkaen ollut muistisairaiden ja heidän omaistensa auttaminen, tukeminen, palveluiden kehittäminen ja edunvalvonta.