PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTILUOTSIN VAPAAEHTOISTOIMINTA

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko kivaa tekemistä? Haluaisitko olla hyödyksi? Oletko saanut osaksesi tukea ja apua, jota nyt haluat jakaa? Kaipaatko arvojasi vastaavaa toimintaa? Yhdistyksessämme pyritään ylläpitämään erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja järjestötoiminnan tukena. Vapaaehtoisia on tällä hetkellä noin 40. Uudet vapaaehtoiset ovat tervetulleita mukaan toimintaan.

Tällä sivulla kohdassa KOULUTUS on lisätietoja vapaaehtoisille suunnatusta koulutuksesta. Ahaa! -aivotreeniohjaajakoulutus järjestetään keväällä 2024.

Mitä vapaaehtoisena voi tehdä

Tällä hetkellä vapaaehtoisena voi toimia erilaisissa avustustehtävissä esimerkiksi tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Muistisairaan ystävänä (Muistikaveri) voi toimia esimerkiksi yhdessä ulkoillen tai juttukaverina. Myös ruutuvälitteistä ystävätoimintaa on tarjolla. Jos sinulla on jokin erityistaito, esimerkiksi soitat jotakin instrumenttia tai lausut runoja, on mahdollista, että voisit esiintyä tilaisuuksissamme. Tai jos tykkäät pelata pelejä, voisit vetää esimerkiksi pelikerhoa sisällä tai ulkona. Voit myös ehdottaa vapaaehtoistehtävää itsellesi. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Vapaaehtoisena toimiminen

Et ole tehtävässäsi yksin. Saat meiltä tukea tehtäviisi, sekä henkilökohtaista että ryhmän tukea. Tapaamme säännöllisesti muiden vapaaehtoisten kanssa kasvotusten tai etänä esimerkiksi Teamsin avulla. Voit saada myös henkilökohtaista tukea puhelimitse tai kasvotusten. Järjestämme vapaaehtoisille myös virkistystä ja koulutusta. Vapaaehtoisemme ovat vakuutettuja, kun he toimivat vapaaehtoistehtävissään.

Tarjoamme koulutusta myös muiden yhdistysten vapaaehtoisille

Koulutuksellisia aiheita ovat esimerkiksi vinkit vapaaehtoisille oman aivoterveyden ylläpitämiseksi, mutta myös muistisairaan kohtaaminen ja vuorovaikutus. Kesto n. 1-1,5 h. Alueena Päijät-Häme, luennot ovat maksuttomia.

Ota yhteyttä

Soita tai laita viestiä (myös WhatsApp), voimme sopia tapaamisen myös Teamsin avulla tai kasvotusten. Vapaaehtoistoiminnan puhelinpäivystys keväällä 2024 torstaisin klo 13.00 – 14.00: 11.1.-24.5. klo 13.00 – 14.00 (pl. 25.1. / 25.2. / 21.3 / 18.4. / 9.5.). Muulloinkin voi ottaa yhteyttä, soita tai tai laita viestiä, p. 044 727 3010 tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Ahaa! -aivotreeniohjaajan mappi ja paperimateriaaleja lattialla

KOULUTUS

Ahaa! -aivotreeniohjaajakoulutus vapaaehtoisille keväällä 2024

Kiinnostaako vapaaehtoisuus, ryhmänohjaus ja aivojen treenaaminen?

Päijät-Hämeen Muistiluotsi kouluttaa Ahaa! -aivotreeniryhmien ohjaajia. Koulutuksesta saat materiaalin ja valmiudet ohjata ryhmään. Ahaa! -tehtävät kehittävät ongelmanratkaisutaitoja ja aktivoivat aivoja monipuolisesti.

Koulutus on nelipäiväinen ja osallistujalle maksuton.

Sisältää aamu- ja iltapäiväkahvit sekä oman Ahaa! -materiaalikansion. Kouluttajina toimivat Päijät-Hämeen Muistiluotsin työntekijät.

Koulutus järjestetään Lahdessa Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti)

Koulutuspäivät: 21.-22.3. ja 18.-19.4.2024

Koulutuksen jälkeen voit käyttää ja tulostaa tehtäviä ryhmässäsi. Jos haluat ohjata ryhmää Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisena, auttaa Muistiluotsin työntekijä sinua ryhmän perustamisessa ja käytännön asioissa.

Tervetuloa koulutukseen, jos haluat kehittää osaamistasi ja toimia vapaaehtoisena ryhmänohjaajana. Huomioithan, että koulutukseen osallistuminen edellyttää mukanaoloa kaikissa neljässä koulutuspäivässä. Koulutus järjestetään Lahdessa em. päivinä n. klo 9-16. Tarkempi aikataulu ilmoitetaan ensimmäisessä tapaamisessa.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset 8.3. mennessä:
Petra Behm, p. 044 727 3010

*****   *****    *****

HUOMIO!
Tarjoamme myös koulutusta alueemme muiden yhdistysten vapaaehtoisille!
Luentojen aiheina on esimerkiksi Miten huolehtia omasta aivoterveydestä sekä Muistisairauksien vaikutus ihmiseen – Vuorovaikutus ja kohtaaminen. Luennot ovat maksuttomia, kesto 1-1,5 h. Alueena Päijät-Häme. Kysy lisää: Petra Behm, p. 044 727 3010 tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Tutustumassa Verlan tehdasmiljööseen

VAPAAEHTOISTOIMINTAA VERKOSTOSSA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry / Päijät-Hämeen Muistiluotsi kuuluu Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkostoon, joka järjestää mm. yhteisiä tapahtumia ja tuo vapaaehtoistoimintaa tutuksi kuntalaisille.

Päijät-Hämeen vapaaehtoistoiminnan verkkosivut

VAPAAEHTOISTOIMINTAAN LIITTYVIÄ SIVUSTOJA

*****    *****    *****

Erilaisista avoimista vapaaehtoistoiminnan tehtävistä voit hakea tietoa Vapaaehtoistyo.fi -sivustolta.

Vapaaehtoistyön verkkosivut

*****    *****    *****

Kansalaisareena on vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ainoa kaikkien vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja Suomessa.

Kansalaisareenan verkkosivut

Kesällä retkipöydän ääressä on ihmisiä