PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTILUOTSIN VAPAAEHTOISTOIMINTA

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko kivaa tekemistä? Haluaisitko olla hyödyksi? Oletko saanut osaksesi tukea ja apua, jota nyt haluat jakaa? Kaipaatko arvojasi vastaavaa toimintaa? Yhdistyksessämme pyritään ylläpitämään erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja järjestötoiminnan tukena. Vapaaehtoisia on tällä hetkellä noin 40. Uudet vapaaehtoiset ovat tervetulleita mukaan toimintaan.

Tällä sivulla kohdassa KOULUTUS on lisätietoja vapaaehtoisille suunnatusta koulutuksesta. Edellinen Muistikaveri-kurssi järjestettiin huhtikuussa 2022.

Mitä vapaaehtoisena voi tehdä

Tällä hetkellä vapaaehtoisena voi toimia erilaisissa avustustehtävissä esimerkiksi tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Muistisairaan ystävänä (Muisti-KaVeRi) voi toimia esimerkiksi yhdessä ulkoillen tai juttukaverina. Myös ruutuvälitteistä ystävätoimintaa on tarjolla. Jos sinulla on jokin erityistaito, esimerkiksi soitat jotakin instrumenttia tai lausut runoja, on mahdollista, että voisit esiintyä tilaisuuksissamme tai voimme julkaista videoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa poikkeusaikana. Tai jos tykkäät pelata pelejä, voisit vetää esimerkiksi pelikerhoa sisällä tai ulkona. Voit myös ehdottaa vapaaehtoistehtävää itsellesi. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Vapaaehtoisena toimiminen

Et ole tehtävässäsi yksin. Saat meiltä tukea tehtäviisi, sekä henkilökohtaista että ryhmän tukea. Tapaamme säännöllisesti muiden vapaaehtoisten kanssa kasvotusten tai etänä esimerkiksi Teamsin avulla. Voit saada myös henkilökohtaista tukea puhelimitse tai kasvotusten. Järjestämme vapaaehtoisille myös virkistystä ja koulutusta. Vapaaehtoisemme ovat vakuutettuja, kun he toimivat vapaaehtoistehtävissään.

Tarjoamme koulutusta myös muiden yhdistysten vapaaehtoisille

Koulutuksellisia aiheita ovat esimerkiksi vinkit vapaaehtoisille oman aivoterveyden ylläpitämiseksi sekä muistisairaan kohtaaminen. Kesto n. 1-1,5 h. Alueena Päijät-Häme, luennot ovat maksuttomia.

Ota yhteyttä

Soita tai laita viestiä (myös WhatsApp), voimme sopia tapaamisen myös Teamsin avulla tai kasvotusten. Vapaaehtoistoiminnan puhelinpäivystys torstaisin klo 13.00-14.00 (9.6.2022 asti, ja kesätauon jälkeen 11.8. alkaen). Muulloinkin voi ottaa yhteyttä, p. 044 727 3010 tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

KOULUTUS

Edellinen koulutuksemme oli:
Muistikaveri -kurssi huhtikuussa 2022

Tässä kurssin ilmoitus:

Haemme vapaaehtoisia muistiperheiden tueksi. Muistikaveri-kurssi järjestetään kasvotusten (3x 3 h). Kurssin aiheita ovat mm. vapaaehtoistoiminnan periaatteet, muisti ja aivoterveys, muistisairaudet ja muistisairaan kohtaaminen. Lisäksi esittelemme Päijät-Hämeen Muistiluotsin toimintaa.

1. ja 2. kurssipäivä Lahden Palvelutorilla
3. kurssipäivä Muistiyhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., Lahti)

Toivomme, että kurssilaiset osallistuvat kaikkiin kurssipäiviin.

Ilmoittautuminen päättyy 8.4.2022.
Katso yhteystiedot alla.

Soitamme ilmoittautuneille ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen. Kurssin jälkeen kurssilainen tapaa yhteyshenkilön kanssa kahden kesken (1 h). Tapaamisesta sovitaan kurssin jälkeen erikseen. Vapaaehtoisen ja muistisairauteen sairastuneen kaveritoiminta käynnistyy niin että vapaaehtoisteoiminnan yhteyshenkilö tapaa vapaaehtoisen kanssa sairastuneen ja mahdollisesti hänen läheisensä. Tapaamisessa tutustutaan ja sovitaan kuinka usein ja missä sairastunut ja vapaaehtoinen tapaavat ja mitä yhdessä tekeinen on. Yhdessäolo voi olla esimerkiksi seurustelua kahvin äärellä, mukavaa yhdessä tekemistä tai ulkoilua. Kaveritapaamisia on keskimäärin 2-4 kertaa kuukaudessa. Vapaaehtoinen voi toimia Lahden alueella myös esimerkiksi ryhmään saattajana: yksinasuva sairastunut saatetaan ryhmään yhdistyksen toimistolle ja ryhmän jälkeen takaisin kotiin. Ryhmäpäivät on ennakkoonsovittuja. Vapaaehtoistoiminnan yhteyshenkilö on vapaaehtoisen tukena toiminnan ajan, häneen voi olla yhteydessä tarvittaessa. Vapaaehtoisille järjestetään myös yhteistä toimintaa kuten virkistystä ja yhteisiä tapaamisia, joihin osallistuminen on vapaaehtoista.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Petra Behm, petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi tai 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15).

HUOMIO!
Tarjoamme myös koulutusta esimerkiksi alueemme muiden yhdistysten vapaaehtoisille. Aiheina esimerkiksi miten huolehtia omasta aivoterveydestä sekä muistisairaan kohtaaminen. Alueena Päijät-Häme. Kysy lisää: Petra Behm, p. 044 727 3010 tai petra.behm@ph-muistiyhdistys.fi

Tutustumassa Verlan tehdasmiljööseen

VAPAAEHTOISTOIMINTAA VERKOSTOSSA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry / Päijät-Hämeen Muistiluotsi kuuluu Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkostoon, joka järjestää mm. yhteisiä tapahtumia ja tuo vapaaehtoistoimintaa tutuksi kuntalaisille.

Päijät-Hämeen vapaaehtoistoiminnan verkkosivut

VAPAAEHTOISTOIMINTAAN LIITTYVIÄ SIVUSTOJA

Lahden alueen erilaisista avoimista vapaaehtoistoiminnan tehtävistä voit hakea tietoa Vapaaehtoistyo.fi -sivustolta.

Vapaaehtoistyön verkkosivut

Kansalaisareena on vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ainoa kaikkien vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja Suomessa.

Kansalaisareenan verkkosivut

Ulkoilua yhdessä