PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTILUOTSIN VAPAAEHTOISTOIMINTA

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko kivaa tekemistä? Haluaisitko olla hyödyksi? Oletko saanut osaksesi tukea ja apua, jota nyt haluat jakaa? Kaipaatko arvojasi vastaavaa toimintaa? Yhdistyksessämme pyritään ylläpitämään erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja järjestötoiminnan tukena. Vapaaehtoisia on tällä hetkellä vajaa 50. Uusia vapaaehtoisia kaivataan mukaan toimintaan. Järjestämme kaksi vapaaehtoistoiminnan peruskurssia vuodessa.

Tällä sivulla kohdassa KOULUTUS on lisätietoja vapaaehtoisille suunnatusta peruskurssista. Edellinen koulutus järjestettiin verkkokurssina tammi-helmikuussa 2021.

Mitä vapaaehtoisena voi tehdä

Yksi vapaaehtoistoimintamme muoto on esimerkiksi Muistikerttujen Kässäkahvila. Muistikertut tapaavat muutaman kerran kuukaudessa yhdistyksen toimistolla kahvin ja yhdessätekemisen merkeissä. Jos olet kiinnostunut niin kysy lisää tapaamisajoista. HUOMIO. rajoitusten vuoksi tapaamisia ei toistaiseksi järjestetä.

Muistikerttujen käsitöitä on myynnissä toimistollamme (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., 15110 Lahti). Myynnissä on esimerkiksi villasukkia, hiuskoristeita, poppanaliinoja ja tiskirättejä. Tule katsomaan ja tekemään löytöjä vaikka lahjaksi. Ostamalla tuotteita tuet muistin ja aivoterveyden hyväksi tehtävää työtä. Toimistomme on avoinna maanantaisin klo 9.00 – 13.00, jolloin voit tulla vapaasti ostoksille. Tulethan terveenä.

Muita vapaaehtoistoiminnan muotojamme

ovat esimerkiksi leipominen ja erilaiset avustustehtävät. Muistisairaan ystävänä (Muisti-KaVeRi) voi toimia poikkeusaikana esimerkiksi yhdessä ulkoillen. Jos sinulla on jokin erityistaito, esimerkiksi soitat jotakin instrumenttia tai lausut runoja, on mahdollista, että voisit esiintyä tilaisuuksissamme tai voimme julkaista videoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa poikkeusaikana. Tai jos tykkäät pelata pelejä, voisit vetää esimerkiksi pelikerhoa ulkona. Voit myös ehdottaa vapaaehtoistehtävää itsellesi. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Vapaaehtoisena toimiminen

Et ole tehtävässäsi yksin. Saat meiltä tukea tehtäviisi, sekä henkilökohtaista että ryhmän tukea. Tapaamme säännöllisesti muiden vapaaehtoisten kanssa kasvotusten tai etänä esimerkiksi Teamsin avulla. Voit saada myös henkilökohtaista tukea puhelimitse tai kasvotusten. Järjestämme vapaaehtoisille myös virkistystä ja koulutusta. Vapaaehtoisemme ovat vakuutettuja, kun he toimivat vapaaehtoistehtävissään.

Ota yhteyttä

Tule juttelemaan vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksista yhdistyksen toimistolle (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti,  3 krs.), soita tai laita viestiä, voimme sopia myös tapaamisen Teamsin avulla. Varaa itsellesi sopiva aika: Petra Behm, p. 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15) tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Ota rohkeasti yhteyttä.

KOULUTUS

Seuraava vapaaehtoistoiminnan kurssi järjestetään, kun sille tulee tarvetta. Kysy yhteyshenkilöltä lisää:
Petra Behm, petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi tai 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15)

Viimeisin vapaaehtoisten peruskurssi järjestettiin verkossa tammi-helmikuussa 2021.

Edellisen kurssin ilmoitus:

”Haemme vapaaehtoisia muistiperheiden tueksi. Vapaaehtoistoiminnan kurssi järjestetään verkossa (3x 2h). Sen lisäksi kurssilaisilla on muutama pieni välitehtävä kurssipäivien välillä. Kurssin aiheita ovat mm. vapaaehtoistoiminnan periaatteet, muisti ja aivoterveys, muistisairaudet ja muistisairaan kohtaaminen sekä vapaaehtoistoiminta Päijät-Hämeen Muistiluotsissa (esim. ystävätoiminta ulkoillen tai ruudun välityksellä, joista jälkimmäinen on uusi vapaaehtoistoiminnan muoto ja siihen järjestetään erillinen perehdytys).

Verkkokurssi järjestetään Teams-sovelluksen avulla tiistaina 26.1., keskiviikkona 27.1. ja tiistaina 2.2. klo 15-17.

Osallistuminen edellyttää sähköpostiosoitetta, mutta Teams-sovelluksen aiempi tuntemus ei ole välttämätöntä eikä sovellusta tarvitse asentaa omalle koneelle. Osallistujat saavat erilliset ohjeet käytöstä ilmoittautumisen jälkeen. Toivomme, että kurssilaiset osallistuvat kaikkiin kurssipäiviin.

Ilmoittautuminen on päättynyt 22.1.

Soitamme ilmoittautuneille ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ja lähetämme sen jälkeen sähköpostiin ohjeet osallistumisesta sekä linkin verkkokurssille. Kurssin jälkeen vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet haastatellaan (1h), jolloin on mahdollista pohtia, mikä vapaaehtoistoiminnan tehtävä voisi sopia itselle.

Lisätietoja antaa Petra Behm, petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi tai 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15).”

Tutustumassa Verlan tehdasmiljööseen

VAPAAEHTOISTOIMINTAA VERKOSTOSSA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry / Päijät-Hämeen Muistiluotsi kuuluu Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkostoon, joka järjestää mm. yhteisiä tapahtumia ja tuo vapaaehtoistoimintaa tutuksi kuntalaisille.

Päijät-Hämeen vapaaehtoistoiminnan verkkosivut

VAPAAEHTOISTOIMINTAAN LIITTYVIÄ SIVUSTOJA

Lahden alueen erilaisista avoimista vapaaehtoistoiminnan tehtävistä voit hakea tietoa Vapaaehtoistyo.fi -sivustolta.

Vapaaehtoistyön verkkosivut

Kansalaisareena on vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja ja ainoa kaikkien vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja Suomessa.

Kansalaisareenan verkkosivut

Ulkoilua yhdessä