PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTILUOTSI

VAPAAEHTOISTOIMINTA

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko kivaa tekemistä? Haluaisitko olla hyödyksi? Oletko saanut osaksesi tukea ja apua, jota nyt haluat jakaa? Kaipaatko arvojasi vastaavaa toimintaa? Yhdistyksessämme pyritään ylläpitämään erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja järjestötoiminnan tukena. Vapaaehtoisia on tällä hetkellä noin 50, mutta uusia vapaaehtoisia kaivataan lisää. Lähde mukaan toimintaan! Järjestämme kaksi vapaaehtoistoiminnan peruskurssia vuodessa. Tällä sivulla kohdassa KOULUTUS on lisätietoja seuraavasta kurssistamme.

Mitä vapaaehtoisena voi tehdä
Yksi vapaaehtoistoimintamme muoto on esimerkiksi Muistikertut. Muistikertut tapaavat kädentaitojen parissa noin kerran kuukaudessa yhdistyksen toimistolla kahvin, yhdessäolon, tekemisen ja auttamisen merkeissä. Syksyn 2019 tapaamispäivät ovat: ke 28.8., ke 25.9., ke 30.10. ja ke 27.11 klo 13.00 – 15.00. Lisätietoja ryhmästä: Virpi Veijanen, p. 044 741 0038 tai virpi.veijanen(a)ph-muistiyhdistys.fi

Muistikerttujen käsitöitä on myynnissä toimistollamme (Hämeenkatu 5 A 4, 2 krs., 15110 Lahti). Myynnissä on esimerkiksi villasukkia, hiuskoristeita, poppanaliinoja ja tiskirättejä. Tule katsomaan ja tekemään löytöjä vaikka lahjaksi. Ostamalla tuotteita tuet muistin ja aivoterveyden hyväksi tehtävää työtä. Toimistomme on avoinna maanantaisin klo 9.00 – 13.00, jolloin voit tulla vapaasti ostoksille. Tervetuloa!

Muita vapaaehtoistoiminnan muotojamme
ovat esimerkiksi leipominen, ryhmien vetäminen tai niissä avustaminen ja erilaiset muut avustustehtävät. Myös ystävätoimintaan (Muisti-KaVeRi) ja Ainon Tupaan eli ikäihmisten kohtaamispaikan (Ahvenistonkatu 2, Lahti) päivystysvuoroihin kaivataan vapaaehtoisia. Jos sinulla on jokin erityistaito, esimerkiksi soitat jotakin instrumenttia tai lausut runoja, on mahdollista, että voisit esiintyä tilaisuuksissamme. Tai jos tykkäät pelata lautapelejä, voisit vetää esimerkiksi pelikerhoa. Tai mikä vain toiminta, mikä vain tuntuu omalta. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Ota yhteyttä
Tule juttelemaan vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksista esimerkiksi  maanantaina 14.10. tai maanantaina 11.11. klo 13-15 yhdistyksen toimistolle (Hämeenkatu 5 A 4, Lahti,  2 krs.). Vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Petra Behm on silloin tavattavissa ilman ajanvarausta. Voit myös soittaa itsellesi sopivana ajankohtana p. 044 727 3010 tai lähettää sähköpostia petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Ota rohkeasti yhteyttä niin katsotaan löytäisimmekö sinulle sopivan vapaaehtoistoiminnan muodon yhdistyksessämme.

KOULUTUS

Järjestämme kaksi vapaaehtoistoiminnan peruskurssia vuodessa: keväällä ja toisen syksyllä. Kurssit järjestetään yhteistyössä Lahden Lähimmäispalvelu ry:n kanssa. Kevään 2019 kurssi järjestettiin helmikuussa. Seuraava kurssi järjestetään lokakuussa 2019. Kurssipäivät ovat ti 15.10., ke 16.10. ja 17.10. klo 15-18. Aloitus Ystäväpirtillä (Hirsimetsäntie 64, Lahti). Maksuttomasta kurssista saa myös todistuksen. Kurssin jälkeen vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet haastatellaan, jolloin on mahdollista pohtia, mikä vapaaehtoistoiminnan tehtävä voisi olla ominta ja kiinnostavinta. Onko se esimerkiksi avustustehtävät tai vaikka ryhmän vetäminen. Lisätietoja ja ilmoittautumiset 8.10. mennessä: Petra Behm, p. 044 727 3010 tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Vapaaehtoistoiminnan peruskurssin lisäksi järjestämme koulutusta tarpeen mukaan. Esimerkiksi MuistiKaveri-koulutusta niille, ketkä haluavat ryhtyä muistisairaan ystäväksi. Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010.

VAPAAEHTOISTOIMINTAA VERKOSTOSSA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry / Päijät-Hämeen Muistiluotsi kuuluu Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkostoon, joka järjestää mm. yhteisiä tapahtumia ja tuo vapaaehtoistoimintaa tutuksi kuntalaisille. Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkoston sivuille pääset täältä

Lahden alueen yleisesti avoimista vapaaehtoistoiminnan tehtävistä löydät lisätietoa alla olevasta linkistä.

Avoimet paikat