PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTILUOTSIN VAPAAEHTOISTOIMINTA

Onko sinulla aikaa? Kaipaatko kivaa tekemistä? Haluaisitko olla hyödyksi? Oletko saanut osaksesi tukea ja apua, jota nyt haluat jakaa? Kaipaatko arvojasi vastaavaa toimintaa? Yhdistyksessämme pyritään ylläpitämään erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja järjestötoiminnan tukena. Vapaaehtoisia on tällä hetkellä noin 50, mutta uusia vapaaehtoisia kaivataan lisää. Lähde mukaan toimintaan! Järjestämme kaksi vapaaehtoistoiminnan peruskurssia vuodessa. Tällä sivulla kohdassa KOULUTUS on lisätietoja seuraavasta kurssistamme.

Mitä vapaaehtoisena voi tehdä

Yksi vapaaehtoistoimintamme muoto on esimerkiksi Muistikerttujen Kässäkahvila. Muistikertut tapaavat muutaman kerran kuukaudessa yhdistyksen toimistolla kahvin ja yhdessätekemisen merkeissä. Syyskausi 2020 alkaa maanantaina 14.9.

Muistikerttujen käsitöitä on myynnissä toimistollamme (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., 15110 Lahti). Myynnissä on esimerkiksi villasukkia, hiuskoristeita, poppanaliinoja ja tiskirättejä. Tule katsomaan ja tekemään löytöjä vaikka lahjaksi. Ostamalla tuotteita tuet muistin ja aivoterveyden hyväksi tehtävää työtä. Toimistomme on avoinna maanantaisin klo 9.00 – 13.00, jolloin voit tulla vapaasti ostoksille. Tulethan terveenä.

Muita vapaaehtoistoiminnan muotojamme

ovat esimerkiksi leipominen, ryhmien vetäminen tai niissä avustaminen ja erilaiset muut avustustehtävät. Myös ystävätoiminta (Muisti-KaVeRi) ja Ainon Tupa eli ikäihmisten kohtaamispaikan (Ahvenistonkatu, Lahti) päivystystäjät ovat vapaaehtoistehtäviämme. Jos sinulla on jokin erityistaito, esimerkiksi soitat jotakin instrumenttia tai lausut runoja, on mahdollista, että voisit esiintyä tilaisuuksissamme. Tai jos tykkäät pelata lautapelejä, voisit vetää esimerkiksi pelikerhoa. Voit myös ehdottaa vapaaehtoistehtävää itsellesi. Kaikki ideat otetaan ilolla vastaan.

Vapaaehtoisena toimiminen

Et ole tehtävässäsi yksin. Saat meiltä tukea tehtäviisi, sekä henkilökohtaista että ryhmän tukea. Tapaamme säännöllisesti muiden vapaaehtoisten kanssa kasvotusten tai etänä esimerkiksi Teamsin avulla. Voit saada myös henkilökohtaista tukea puhelimitse tai kasvotusten. Järjestämme vapaaehtoisille myös virkistystä ja koulutusta. Vapaaehtoisemme ovat vakuutettuja, kun he toimivat vapaaehtoistehtävissään.

Ota yhteyttä

Tule juttelemaan vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksista yhdistyksen toimistolle (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti,  3 krs.). Varaa itsellesi sopiva aika: Petra Behm, p. 044 727 3010 tai petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi

Ota rohkeasti yhteyttä.

KOULUTUS

Järjestämme seuraavan vapaaehtoistoiminnan kurssin verkossa marras-joulukuussa.

Haemme vapaaehtoisia muistiperheiden tueksi. Vapaaehtoistoiminnan kurssi järjestetään verkossa (3x 2h). Sen lisäksi kurssilaisilla on pari välitehtävää kurssipäivien välillä. Kurssin aiheina ovat mm. vapaaehtoistoiminnan periaatteet, muisti ja aivoterveys, muistisairaudet ja muistisairaan kohtaaminen sekä vapaaehtoistoiminta Päijät-Hämeen Muistiluotsissa (esim. ystävätoiminta ruudun välityksellä tai ulkoillen).

Kurssipäivät ovat keskiviikko 25.11., torstai 26.11. ja tiistai 1.12. klo 15-17 (verkossa/Teams). Toivomme, että kurssilaiset osallistuvat kaikkiin kurssipäiviin.

Ilmoittautumiset sähköpostitse petra.behm(a)ph-muistiyhdistys viimeistään 20.11. (mukaan osallistujan nimi ja puhelinnumero). Soitamme ilmoittautuneille ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen ja lähetämme sen jälkeen sähköpostiin ohjeet osallistumisesta sekä linkin verkkokurssille. Kurssin jälkeen vapaaehtoistoiminnasta kiinnostuneet haastatellaan (1h), jolloin on mahdollista pohtia, mikä vapaaehtoistoiminnan tehtävä voisi sopia itselle.

Lisätietoja Petra Behm, petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi tai 044 727 3010 (lomalla 19.-23.10.)

Tutustumassa Verlan tehdasmiljööseen

VAPAAEHTOISTOIMINTAA VERKOSTOSSA

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry / Päijät-Hämeen Muistiluotsi kuuluu Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkostoon, joka järjestää mm. yhteisiä tapahtumia ja tuo vapaaehtoistoimintaa tutuksi kuntalaisille. Päijät-Hämeen Vapaaehtoistoiminnan verkoston sivuille pääset täältä

Lahden alueen yleisesti avoimista vapaaehtoistoiminnan tehtävistä löydät lisätietoa alla olevasta linkistä.

Avoimet paikat
Ulkoilua yhdessä