PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTIYHDISTYKSEN TAPAHTUMAT

AJANKOHTAISTA JUURI NYT

Tapahtumat löydät, kun siirryt sivulla alemmas

• Yhdistyksen kevätkokous järjestetään torstaina 18.4.2024 klo 18.00. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Kokous on tarkoitettu yhdistyksen jäsenille ja se pidetään yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., 15110 Lahti), myös etämahdollisuus, josta tiedustelut: virpi.veijanen(a)ph-muistiyhdistys.fi
  • Aamukahvit muistisairauteen sairastuneille ja läheisille sekä yhdistyksen jäsenille ja erityisesti heille, kenelle toiminta ei ole vielä tuttua. Päijät-Hämeen Muistiyhdistyksen toimisto (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti) maanantaina 13.5. klo 10.00 - 11.00. Tervetuloa juomaan kahvit, juttelemaan niitä näitä ja tutustumaan toimintaan. Paikalla työntekijä ja vapaaehtoinen. Ei ennakkoilmoittautumista.
  • Alueelliset Muistikahvilamme toimivat 12:lla paikkakunnalla. Lue lisää: Tapahtumat
  • Ainon Tupa - ikäihmisten kohtaamispaikka on avoinna tiistaisin Dilan Stoorissa (Sibeliuksenkatu 6 A, Lahti) klo 10.00-12.00. Lue lisää: Tapahtumat
  • Ryhmien kevätkausi on käynnissä. Lue lisää: Ryhmätoiminta
  • Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, jolloin voi asioida toimistolla ilman ajanvarausta (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti) tai avoin asiakasohjaus puhelimitse (03) 735 1681. Voit myös sopia oman tapaamisajan, myös mahdollisuus etätapaamiseen. HUOMIO! Työntekijät tavoittaa heidän henkilökohtaisita numeroista arkisin klo 9-15 välillä ja mikäli he eivät voi vastata, he soittavat takaisin. Lue lisää: Yhteystiedot

TAPAHTUMAT

Vuonna 2024

Tällä sivulla esitellään kaikille avoimia tilaisuuksia kevätkaudella 2024.

*****

Muistikahvilat

Kaikille muisti- ja aivoterveysasioista kiinnostuneille avoin ja maksuton kohtaamispaikka. Päijät-Hämeessä kahdellatoista paikkakunnalla on tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Päijät-Hämeen Muistiluotsin muistiasiantuntijat / vapaaehtoiset ovat paikalla ja neuvovat mm. päivän teemamateriaalin käytössä. Huom. ei muistitestausta.

Maksuttomat Muistikahvilat järjestetään kahdellatoista paikkakunnilla noin kerran kuussa. Ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa.

Asikkala: palvelukeskus Oltermanni

Terveystie 1 C, 17200 Vääksy
tiistaina 23.1. / 20.2. / 19.3. / 16.4. klo 10.00 – 11.00

Hartola: kirjasto

Kuninkaantie 18, 19600 Hartola
maanantaina 19.2. / 15.4. klo 10.30 – 11.30

Heinola: Jyränkölän Siltakodin asukastupa

Koulukatu 18, 18100 Heinola
maanantaina 8.1. / 5.2. / 4.3. / 8.4. / 6.5. klo 13.00 – 14.00

Hollola: palvelutalo Huili

Terveystie 25, 15870 Hollola
maanantaina 12.2. / 11.3. / 8.4. / 6.5. klo 12.00 – 13.00

Hämeenkoski: Seurala

Asikkalantie 1, 16800 Hämeenkoski
maanantaina 12.2. / 11.3. / 8.4. / 6.5. klo 10.00 – 11.00

Iitti: kirjasto

Kausansaarentie 3, 47400 Iitti
tiistaina 16.1. / 13.2. klo 15.00 – 16.00
HUOMIO! maaliskuussa ei ole Muistikahvilaa ja kirjaston remontin vuoksi tiistaina 9.4. klo 15.00 – 16.00 Muistikahvila järjestetään Kunnantalolla (Rautatienkatu 20)

Kärkölä: Senioritupa Raita

Virkatie 3, 16600 Järvelä
maanantaina 12.2. / 11.3. / 8.4. / 6.5. . klo 14.00 – 15.00

Lahti: Palvelutori

Lava, Kauppakeskus Trio, 2. krs. Aleksanterinkatu 18, Lahti
keskiviikkona 7.2. / 6.3. / 3.4. / 8.5. klo 11.00 – 12.00

Orimattila: Kulttuuritalo (kokoustila, 3 krs.)

Lahdentie 65, 16300 Orimattila
tiistaina 13.2. / 12.3 / 9.4. / 14.5. klo 12.00 – 13.00

Padasjoki: kirjasto

Vaahteratie 4, 17500 Padasjoki
tiistaina 23.1. / 20.2. / 19.3. / 16.4. klo 13.00 – 14.00

Pukkila: Hyvinvointikeskus Onni

Onnintie 3, 07560 Pukkila
tiistaina 5.3. klo 10.00 – 11.00
torstai 25.4. klo 11.00 – 12.00

Sysmä: kirjasto

Valittulantie 5, 19700 Sysmä
maanantaina 19.2. / 15.4. klo 13.00 – 14.00

Ainon Tupa

Ikäihmisten kohtaamispaikka tiistaisin klo 10.00 – 12.00 osoitteessa Sibeliuksenkatu 6 A, katutaso, Lahti (ovessa lukee Stoori).  Avoinna tiistaisin klo 10-12, kevätkausi alkaa 16.1.2024. Tilan toiminnasta huolehtivat Dilan sote-työpaja Stoorin nuoret yhdessä Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten kanssa. Kevätkausi päättyy 28.5.2024.

Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010.

Avoimet aivotreenit

Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten vetämää aivojumppaa aivoterveyden ylläpitämisestä kiinnostuneille. Treenit järjestetään Lahden Palvelutorin Klubilla (Kauppakeskus Trio, 2 krs., Aleksanterinkatu 18, Lahti). Ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa.

Kevätkausi 2024 alkaa tiistaina 16.1. klo 14.00 – 15.00: Aivotreenit ovat aina parittoman viikon tiistaina samaan aikaan (klo 14-15), kevätkausi päättyy 7.5.

Skip-bo -korttikerho

Skip-Bo korttipelin pelailua yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Kerho on tarkoitettu niille, jotka tuntevat peliä jo ennestään. Kerholaiset pelaavat keskenään. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kevätkausi 2024:
maanantai 22.1. / 19.2. / 18.3. / 15.4. / 20.5. klo 10.00 – 12.00

Aivoviikko 2024

Aivoviikkoa vietetään viikolla 11. Järjestämme mm. kaksi yleisöluentoa (Lahti ja Heinola) ja muistiasioiden infopisteen ja aivoterveysradan (Lahti)

Yleisöluento: Kuulo ja muisti – Kun kuulet, pystyt myös muistamaan. Kuinka hoitamaton huono kuulo voi vaikuttaa muistiin ja aivoterveyteen?

keskiviikkona 13.3. klo 17.00 – 19.00
Tiirismaan peruskoulun auditorio (entinen Lahden aikuiskoulutuskeskus), Kirkkokatu 16, Lahti

torstaina 14.3. klo 13.00 – 14.30
Jyränkölän juhlasali, Siltakatu 11, Heinola

Luennoitsijana Kuuloliiton Kuule ja muista -hankkeen Tiina Ahonen.

Kuulo ja muisti- yleisöluennot järjestetään yhteistyössä Kuuloliiton, Lahden ja Heinolan Kuulo ry:n sekä Wellamo-opiston ja Heinolan kansalaisopiston kanssa.

Muistiasioiden infopiste maanantaina 11.3 klo 14.00 – 15.00
Lahden terveysmetsän Likolammen lähtöpaikalla (Hoitajankatu 2). Terveysmetsässä aivoterveysaiheinen tietorata koko Aivoviikon ajan.

Tilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Lisätiedot: Petra Behm, p. 044 727 3010

Retket

Teatteriesitys / TÄYNNÄ!!
Kuninkaan puhe Lahden Kaupunginteatterissa
perjantaina 15.3. klo 13.00
Huom. voit ilmoittautua jonoon.

15 € / hlö (yhdistyksen jäseniltä)
20 € / hlö (ei-jäseniltä)
Sis. lipun ja väliaikatarjoilun

Kuninkaan puhe perustuu tositapahtumiin ja on lämminhenkinen kertomus kahden miehen epätodennäköisestä ystävyydestä, vastuusta ja vastuuttomuudesta ja siitä, onko tärkeämpää se mitä sanotaan vai miten se sanotaan?

Pääosissa Teemu Palosaari ja Tapani Kalliomäki. Elokuva palkittiin aikoinaan neljällä Oscarilla (mm. paras elokuva ja käsikirjoitus) ja menestys-näytelmää on esitetty ympäri maailmaa.

Ilmoittautumiset ja maksu to 15.2. mennessä. Saat ohjeet maksamiselle
ilmoittautumisen yhteydessä: Nina Reimari, p. 044 504 3030

Huom! Ilmoittautumiset vain puhelimitse tai toimistolla asioiden.

Kesäretki / TÄYNNÄ!!
Loviisa ja Strömforsin ruukki
keskiviikkona 12.6.
Huom. voit ilmoittautua jonoon.

Päivän aikana piipahdamme Loviisassa opastetun kiertoajelun merkeissä, jonka jälkeen tutustumme Strömforsin ruukkiin draamaopastajan matkassa. Päivän päätteeksi nautimme kattavan buffetlounaan ruukissa.

Lähtö Marolankadun turistipysäkiltä (Lahti) klo 9.30, paluu n. klo 16.30

60 € / hlö (yhdistyksen jäseniltä)
70 € / hlö (ei-jäseniltä)

Sis. matkat, kahvi/tee + suolainen piirakka, kiertoajelun Loviisassa, draamaopastuksen Strömforsin ruukissa sekä buffetlounaan kahveineen.

Ilmoittautumiset ja maksu ti 28.5. mennessä. Saat ohjeet maksamiselle
ilmoittautumisen yhteydessä: Nina Reimari, p. 044 504 3030

Huom! Ilmoittautumiset vain puhelimitse tai toimistolla asioiden.

Poikkea aamukahville, tervetuloa tutustumaan toimintaan

Keväällä 2024 muistisairauteen sairastuneille ja läheisille sekä yhdistyksen jäsenille on mahdollisuus tulla tutustumaan yhdistyksen toimintaan yhdistyksen toimistolle (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti)
maanantaina 15.1. / 11.3. / 13.5. klo 10.00 – 11.00

Ovet ovat avoinna uusille ja vanhoille tutuille. Tervetuloa juomaan kahvit, juttelemaan kuulumiset tai tutustumaan toimintaan. Paikalla työntekijä ja vapaaehtoinen.

Ei ennakkoilmoittautumista, tervetuloa mukaan!

Yleisesti toiminnasta

Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, p. (03) 735 1681 tai toimistolla asioiden (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Voit myös varata henkilökohtaisen ajan puhelimitse, videopuhelun avulla tai kasvotusten itsellesi sopivaan ajankohtaan. Tervetuloa juttelemaan kanssamme esimerkiksi yhdistyksemme toiminnasta tai jos jokin oma tai läheisen muistia koskeva asia huolettaa Sinua. HUOMIO! Työntekijät ovat tavoitettavissa henkilökohtaisista numeroista arkisin klo 9-15.

*****

Jos olet kiinnostunut ryhmätoiminnasta (esim. sairastuneiden tai läheisten vertaisryhmät), ota yhteyttä Nina Reimariin, p. 044 504 3030 (läheiset) tai Elisa Ahoseen, p. 044 304 3001 (sairastuneet). Lue lisää Ryhmätoiminta

MUUTA TOIMINTAA

Sopeutumisvalmennus

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry järjestää sopeutumisvalmennusta Päijät-Hämeen alueella asuville muistisairaille, joilla on diagnosoitu jokin etenevä muistisairaus viimeisen kahden vuoden sisällä. Kurssi on tarkoitettu myös muistisairaan yhdelle läheiselle.

Vuonna 2024
Toteutus sisältää yhteisen valmennuspäivän Lahdessa sekä yhteisen iltatapaamisen yhdistyksen toimistolla valmennusryhmän kanssa. Sopeutumisvalmennukseen voi ilmoittautua, mikäli ei ole aiemmin osallistunut sopeutumisvalmennuskurssille. Kurssi on osallistujille maksuton.

Sopeutumisvalmennuskurssit vuonna 2024:
– alle 68-vuotialle 9.2. (koko päivä) ja 6.3. (ilta), ilmoittautuminen päättynyt 26.1. Ilmoittautuneita oli liian vähän, joten kurssi siirretään syksylle 2024, päivät ilmoitetaan myöhemmin.
– yli 68-vuotiaille 12.4. (koko päivä) ja 24.4. (ilta), ilmoittautuminen on käynnissä!
– yli 68-vuotiaille kurssi syksyllä 2024, päivät ilmoitetaan myöhemmin.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Nina Reimari, p. 044 504 3030.

MUUTA TIEDOTETTAVAA

– ei muuta tiedotettavaa tällä hetkellä