PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTIYHDISTYKSEN TAPAHTUMAT

AJANKOHTAISTA JUURI NYT

• Muistiviikkoa vietetään viikolla 38 (20.-26.9.) ja ajankohta määrittyy Maailman Alzheimer-päivän (21.9.) mukaan. Vuoden 2021 teemana on Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa.
  • Muistiviikon luento läheisille ”Omaishoitaja, miten jaksat?” perjantaina 24.9. klo 14-15. Luentoa voi seurata verkossa tai yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Ilmoittautumiset 23.9. mennessä: Sari Sutela p. 044 304 3001.
  • Alueen kaikille avoimet Muistikahvilat käynnistyvät syyskuussa. Seitsemällä paikkakunnalla on kuukausittain tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Lue lisää aikatauluista ja paikkakunnista: Tapahtumat
  • Avoimet aivotreenit - aivoterveyden ylläpitämisestä kiinnostuneille alkaa Lahden Palvelutorilla (Kauppakeskus Trio, 2 krs.) tiistaina 21.9. Lue lisää Tapahtumat
  • Yhdistyksen syyskokous järjestetään torstaina 21.10. klo 18.00. Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat. Kokous on tarkoitettu yhdistyksen jäsenille ja se pidetään yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti).
  • Vertaistapaaminen työikäisperheille. Liikuntakeskus Pajulahti lauantaina 13.11. klo 9.30 - 16.00. Tarjolla tietoa, vertaiskeskusteluja ja virkistystä. Yhteistä ohjelmaa sekä omat vertaisryhmät itse sairastaville, puolisoille ja lapsille/nuorille. Tule mukaan tapaamaan muita työikäisiä muistiperheitä Etelä-Suomen alueelta. Lisätietoja ja sitovat ilmoittautumiset 17.10. mennessä sari.sutela(a)ph-muistiyhdistys.fi tai p. 044 304 3001.
  • Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, puh. (03) 735 1681 tai kasvotusten toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., Lahti), maskisuositus. Tervetuloa.
  • Päättyneen Ahaa-aivotreenit -hankkeen ahaa-aivotreenit.fi -sivusto ei ole käytössä 15.9.2020 jälkeen. Materiaaliasioissa ota yhteys: petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi
  • Liity jäseneksi, jäsenmaksu 25 €/vuosi: kysy lomaketta toimistolta p. (03) 735 1681 tai tee
    Sähköinen jäsenhakemus

Jäsenyydestä

TAPAHTUMAT

SYYSKAUDEN TAPAHTUMAT 2021

Suositukset ja rajoitukset ovat voimassa tämänhetkisen arvion mukaan 24.9. asti. Lahdessa yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset rajoitetaan sisätiloissa enintään 10 henkilöön ja ulkotiloissa 50 henkilöön. Muissa Päijät-Soten alueen kunnissa ei ole tilaisuuksien henkilömäärien ylärajoja.

Epidemia painottuu alueellamme Lahteen, jossa on voimassa PHHYKY:n hallituksen tekemä päätös yleisötilaisuuksien rajoittamisesta 26.9. asti. Yhteistyöryhmä ei suosita päätöksen jatkamista 26.9. jälkeen. Tällöin 27.9. alkaen yleisötilaisuuksissa ja yleisissä kokouksissa ei ole enää henkilörajoja. On edelleen mahdollista, että epidemiatilanne heikkenee alueellamme. Koronayhteistyöryhmä suosittaakin, että tilaisuuksissa tulee noudattaa opetus- ja kulttuuriministeriön sekä THL:n terveysturvallisuusohjeistoa. Tilaisuuksissa osallistujilla on oltava mahdollisuus käsien puhdistamiseen ja heitä tulee ohjeistaa riittävän etäisyyden ylläpitämiseen. Yleinen kasvomaskin käyttösuositus on voimassa ja koskee kaikkia yli 12-vuotiaita.

*********

Tällä sivulla esitellään kaikille avoimia tilaisuuksia.

Muistikahvilat

Kaikille muisti- ja aivoterveysasioista kiinnostuneille avoin kohtaamispaikka. Päijät Hämeessä seitsemällä paikkakunnalla on tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Päijät Hämeen Muistiluotsin muistiasiantuntijat / vapaaehtoiset ovat paikalla ja neuvovat mm. päivän teemamateriaalin käytössä. Huom. ei muistitestausta.

Maksuttomat Muistikahvilat järjestetään kerran kuussa. Syksyn teemat ovat: mielen hyvinvointi (syyskuu), aivojen treenaus (lokakuu), ravitsemus (marraskuu) ja liikunta (joulukuu).

Asikkala palvelukeskus Oltermanni

Terveystie 1 C, 17200 Vääksy
tiistai 19.10. / 16.11. / 14.12. klo 10.00 – 11.00

Heinolan kirjaston Kotiseutuhuone

Kauppakatu 12, 18100 Heinola
maanantai 11.10. / 8.11. / 13.12. klo 13.00 – 14.00

Hollolan pääkirjaston kirjastokahvila

Nuottikuja 2, 15870 Hollola
maanantai 11.10. / 8.11. / 13.12. klo 10.00 – 11.00

Iitin kirjasto

Kausansaarentie 3, 47400 Iitti
tiistai 12.10. / 9.11. / 7.12. klo 13.00 – 14.00

Lahden Muistikahvila

Palvelutori / Lava, Kauppakeskus Trio, 2. krs. Aleksanterinkatu 18, Lahti
keskiviikko 6.10. / 3.11. / 1.12. klo 10.00 – 12.00

Lahden Muistikahvilassa on lisäksi mahdollisuus esimerkiksi pelata korttia, tehdä käsitöitä ja seurustella muiden asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Tilaisuuteen voi saapua milloin vain kahvila aikana, aikataulutettua ohjelmaa ei ole.

Orimattilan kirjasto

Lahdentie 65, 16300 Orimattila
tiistai 12.10. / 9.11. / 7.12. klo 16.00 – 17.00

Padasjoen kirjasto

Vaahteratie 4, 17500 Padasjoki
tiistai 19.10. / 16.11. / 14.12. klo 13.00 – 14.00

Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010

Avoimet aivotreenit

Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten vetämää aivojumppaa aivoterveyden ylläpitämisestä kiinnostuneille. Treenit järjestetään Lahden Palvelutorin Klubilla (Kauppakeskus Trio, 2 krs., Aleksanterinkatu 18, Lahti):
Tiistaina 21.9. klo 14:00 – 15:00 (HUOM. ennakkoilmoittautuminen Lahden kokoontumisrajoituksista johtuen)
Tiistaina 5.10. klo 14:00 – 15:00
Tiistaina 19.10. klo 14:00 – 15:00
Torstaina 4.11. klo 14:00 – 15:00
Tiistaina 16.11. klo 14:00 – 15:00
Tiistaina 30.11. klo 14:00 – 15:00
Tiistaina 14.12. klo 14:00 – 15:00

Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010 (ma-pe klo 9:00 – 15:00). Mikäli Lahden kokoontumisrajoituksiin tulee muutoksia, Aivotreeneihin tulee ilmoittautua ennen kutakin tapaamiskertaa em. yhteyshenkilölle.

Muistiviikko 20.-26.9.2021

Muistiviikkoa vietetään viikolla 38 (Maailman Alzheimer-päivä on 21.9.). Tämän vuoden teemana on ”Hyvää elämää muistiystävällisessä yhteiskunnassa”.

Muistiviikon yleisöluento

”Arjessa muistisairaan tukena – opi muistisairaan kohtaamisen aakkoset Muistikummituokion avulla” keskiviikkona 22.9. klo 17-18.30 Lahden aikuiskoulutuskeskuksen auditoriossa (Kirkkokatu 16). Vapaa pääsy. Luento välitetään myös etänä erillisessä osoitteessa: Wellamon luennot ja mukaan mahtuu ensimmäiset 100. Tilaisuus järjestetään yhteystyössä Wellamo-opiston kanssa.

Muistiviikon luento läheisille

Hanna Savela Omaishoitajaliitosta puhuu aiheesta ”Omaishoitajan jaksaminen” perjantaina 24.9.2021 klo 14 alkaen. Luentoa voi seurata verkossa tai tulla seuraamaan toimistollemme. Ilmoittautumiset ja lisätiedot Sari Sutela 044 304 3001.

Yleisesti toiminnasta

Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, p. (03) 735 1681 tai toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Voit myös varata henkilökohtaisen ajan puhelimitse, videopuhelun avulla tai kasvotusten. Tervetuloa juttelemaan kanssamme esimerkiksi yhdistyksen toiminnasta tai jos jokin oma tai läheisen muistia koskeva asia huolettaa Sinua.

*****

Jos olet kiinnostunut ryhmätoiminnasta (esim. sairastuneiden tai läheisten vertaisryhmät), ota yhteyttä Nina Reimariin, p. 044 504 3030 tai Sari Sutelaan (työikäiset), p. 044 304 3001. Lue lisää Ryhmätoiminta

MUUTA TOIMINTAA

Sopeutumisvalmennus

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry järjestää sopeutumisvalmennusta verkkokurssina Päijät-Hämeen alueella asuville muistisairaille, joilla on diagnosoitu jokin etenevä muistisairaus viimeisen kahden vuoden sisällä. Kurssi on tarkoitettu myös muistisairaan läheiselle. Kurssi järjestetään yhteistyössä PHHYKY:n kanssa ja se sisältää verkkoluentomateriaalin ja henkilökohtaisen/etätapaamisen muistityöntekijän kanssa. Sopeutumisvalmennukseen voi ilmoittautua, mikäli ei ole aiemmin osallistunut sopeutumisvalmennuskurssille. Kurssi on osallistujille maksuton. Etävalmennusta on saatavilla koko vuoden 2021 ajan.

Lisätiedot: Nina Reimari, p. 044 504 3030.

MUUTA TIEDOTETTAVAA

Tiedotamme myös esimerkiksi yhteistyökumppaneiden tapahtumista näillä sivuilla.