PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTIYHDISTYKSEN TAPAHTUMAT

AJANKOHTAISTA JUURI NYT

(Tapahtumat löytyvät, kun siirryt sivulla alemmas)

• Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry täyttää 35 vuotta vuonna 2023. Yhdistys järjestää alueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille kaksi koulutusta huhti- ja toukokuussa ja kaikille muistiasioista kiinnostuneille Muistijuhlan syyskuussa.
  • Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille suunnatut kaksi samansisältöistä ja maksutonta koulutusta järjestetään Lahdessa 27.4. ja 25.5. klo 13-15. Luennoitsijana toimii gerontologian dosentti, FT, erikoissairaanhoitaja Ulla Eloniemi-Sulkava. HUOM! koulutustilaisuudet on suunnattu vain ammattilaisille! Sähköinen ilmoittautuminen 27.4. tilaisuuteen päättyy 20.3. ja 25.5. osalta 20.4.: Ilmoittautumislomake
  • Alueellisten Muistikahviloiden toiminta käynnistyy tammi-helmikuussa. Lue lisää aikatauluista ja paikkakunnista: Tapahtumat
  • Ryhmien toiminta jatkuu tammikuussa 2023. Lue lisää: Ryhmätoiminta
  • Seuraava vapaaehtoistoiminnan Muistikaveri-kurssi järjestetään helmikuussa 2023. Lue lisää: Vapaaehtoistoiminta
  • Yhdistyksen kevätkokous järjestetään yhdistyksen toimistolla torstaina 20.4. klo 18.
  • Toimistoaika on maanantaisin klo 9-13, jolloin tarjoamme avointa asiakasohjausta: puh. (03) 735 1681 tai kasvotusten toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti), voit myös sopia oman tapaamisajan.
  • Ahaa aivotreenit -hankkeen verkkosivusto ei ole enää käytössämme. Ahaa aivoteenit -domain on käytössä ulkopuolisella taholla, joten nykyiset sivut eivät liity toimintaamme millään tavalla.

TAPAHTUMAT

Kevät 2023

Tällä sivulla esitellään kaikille avoimia tilaisuuksia.

*****

Muistikahvilat

Kaikille muisti- ja aivoterveysasioista kiinnostuneille avoin  ja maksuton kohtaamispaikka. Päijät-Hämeessä kahdellatoista paikkakunnalla on tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Päijät-Hämeen Muistiluotsin muistiasiantuntijat / vapaaehtoiset ovat paikalla ja neuvovat mm. päivän teemamateriaalin käytössä. Huom. ei muistitestausta.

Maksuttomat Muistikahvilat järjestetään kahdellatoista paikkakunnilla noin kerran kuussa. Teemoja ovat mm. aivojen aktivointi, ravitsemus, luonto. Kevätkausi 2023 alkaa tammi-helmikuussa.

Asikkala: palvelukeskus Oltermanni

Terveystie 1 C, 17200 Vääksy
tiistaina 17.1. / 14.2. / 14.3. / 11.4. klo 10-11

Hartola: kirjasto

Kuninkaantie 18, 19600 Hartola
maanantaina 6.2. / 24.4. klo 10.30-11.30

Heinola: kirjaston Kotiseutuhuone

Kauppakatu 12, 18100 Heinola
maanantaina 9.1. / 6.2. / 6.3. / 3.4. / 8.5. klo 13-14

Hollola: pääkirjaston Tapahtumatori

Nuottikuja 2, 15870 Hollola
HUOMIO! paikka vaihtuu kirjastolla kevätkaudella 2023!
maanantaina 6.2. / 6.3. / 3.4. klo 12-13

Hämeenkoski: Seurala

Asikkalantie 1, 16800 Hämeenkoski
maanantaina 6.2. / 6.3. / 3.4. / 8.5. klo 10-11

Iitti: kirjasto

Kausansaarentie 3, 47400 Iitti
HUOMIO! kelloaika muuttuu kevätkaudella 2023!
tiistaina 7.2. / 7.3. / 4.4. / 9.5. klo 15-16

Kärkölä: Senioritupa Raita

Virkatie 3, 16600 Järvelä
HUOMIO! paikka vaihtuu kevätkaudella 2023!
maanantaina 6.2. / 6.3. / 3.4. / 8.5. klo 14-15

Lahti: Palvelutori

Lava, Kauppakeskus Trio, 2. krs. Aleksanterinkatu 18, Lahti
HUOMIO! tammikuusta 2023 alkaen tilaisuuden kesto muuttuu tuntia lyhyemmäksi (aiemmin klo 10-12)!
keskiviikkona 4.1. / 1.2. / 5.4. / 3.5. klo 11-12

Orimattila: kirjaston lehtilukusali

Lahdentie 65, 16300 Orimattila
HUOMIO! kelloaika muuttuu kevätkaudella 2023!
tiistaina 7.2. / 7.3. / 4.4. / 9.5. klo 12-13

Padasjoki: kirjasto

Vaahteratie 4, 17500 Padasjoki
tiistaina 17.1. / 14.2. / 14.3. / 11.4. klo 13-14

Pukkila: Hyvinvointikeskus Onni

Onnintie 3, 07560 Pukkila
torstaina 9.3. klo 11-12
tiistaina 4.4. klo 10-11

Sysmä: kirjasto

Valittulantie 5, 19700 Sysmä
maanantaina 6.2. / 24.4. klo 13-14

Tervetuloa mukaan!

Ainon Tupa

Ikäihmisten kohtaamispaikka tiistaisin klo 10-12 osoitteessa Sibeliuksenkatu 6 A, katutaso, Lahti (ovessa lukee Stoori).  Avoinna tiistaisin klo 10-12, kevätkausi 2023 alkaa 10.1. ja päättyy 30.5. Tilan toiminnasta huolehtivat Dilan sote-työpaja Stoorin nuoret yhdessä Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten kanssa. Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010.

Avoimet aivotreenit

Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten vetämää aivojumppaa aivoterveyden ylläpitämisestä kiinnostuneille. Treenit järjestetään Lahden Palvelutorin Klubilla (Kauppakeskus Trio, 2 krs., Aleksanterinkatu 18, Lahti). Ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa.

Parillisen viikon torstaina klo 14-15, kevätkausi 2023 alkaa 9.2. ja päättyy 4.5.

Skip-bo -korttikerho

Skip-Bo korttipelin pelailua yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Kerho on tarkoitettu niille, jotka tuntevat peliä jo hiukan. Kerholaiset pelaavat keskenään. Ei ennakkoilmoittautumista.

maanantaina 23.1. / 20.2. / 20.3. / 17.4. / 22.5. klo 10-12

Aivoviikko 2023

Aivoviikkoa vietetään viikolla 11. Järjestämme kaikille avoimia Ajattele aivojasi – mieti muistiasi -yleisöluentoja seuraavasti:

– maanantai 13.3. klo 13-14 Jyränkölän juhlasali, Heinola
– keskiviikko 15.3. klo 13-14 Orimattilan valtuustosali
– torstai 16.3. klo 13-14 Lahden Palveutorin Lava-tila
Ei ennakkoilmoittautumista. Tervetuloa.

Retket

– Minä, Tellervo -teatteriesitys Lahden kaupunginteatterissa 24.2. TÄYNNÄ!
– Kesäretki Hämeenlinnaan 15.6.
Lisätietoja ja ilmoittautumiset (kesäretki 12.5. mennessä): Nina Reimari, p. 044 504 3030

Avoimet ovet

Avoimet ovet keskiviikkona 8.3.2023 klo 10-12 yhdistyksen toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Tule tutustumaan tiloihimme, jossa lisäksi toiminnan esittelyä, käistyömyymälä ja kahvitarjoilu. Päijät-Hämeen Muistiluotisin työntekijät ovat paikalla koko tilaisuuden ajan. Uudet ja vanhat tuttavuudet, tervetuloa.

Yleisesti toiminnasta

Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, p. (03) 735 1681 tai toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Voit myös varata henkilökohtaisen ajan puhelimitse, videopuhelun avulla tai kasvotusten. Tervetuloa juttelemaan kanssamme esimerkiksi yhdistyksen toiminnasta tai jos jokin oma tai läheisen muistia koskeva asia huolettaa Sinua.

*****

Jos olet kiinnostunut ryhmätoiminnasta (esim. sairastuneiden tai läheisten vertaisryhmät), ota yhteyttä Nina Reimariin, p. 044 504 3030 (läheiset) tai Elisa Ahoseen, p. 044 304 3001 (sairastuneet). Lue lisää Ryhmätoiminta

MUUTA TOIMINTAA

Sopeutumisvalmennus

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry järjestää sopeutumisvalmennusta Päijät-Hämeen alueella asuville muistisairaille, joilla on diagnosoitu jokin etenevä muistisairaus viimeisen kahden vuoden sisällä. Kurssi on tarkoitettu myös muistisairaan läheiselle.

Vuonna 2023
Toteutus sisältää yhteisen valmennuspäivän Lahdessa sekä yhteisen iltatapaamisen yhdistyksen toimistolla valmennusryhmän kanssa. Sopeutumisvalmennukseen voi ilmoittautua, mikäli ei ole aiemmin osallistunut sopeutumisvalmennuskurssille. Kurssi on osallistujille maksuton. Sopeutumisvalmennuskurssit vuonna 2023:
– alle 68-vuotialle 3.2. (koko päivä) ja 15.2. (ilta), ilmoittautuminen on käynnissä
– yli 68-vuotiaille 14.4. (koko päivä) ja 3.5. (ilta), ilmoittautuminen on käynnissä

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Nina Reimari, p. 044 504 3030.

MUUTA TIEDOTETTAVAA

– ei muuta tiedotettavaa tällä hetkellä