PÄIJÄT-HÄMEEN MUISTIYHDISTYKSEN TAPAHTUMAT

AJANKOHTAISTA JUURI NYT

• Omaisten Porinat ovat muistisairaiden läheisille tarkoitettuja avoimia vertaistapaamisia. Tapaamiset järjestetään huonontuneen koronatilanteen vuoksi etänä (Teams) keskiviikkona 26.1. ja 9.2. klo 16-17. Linja avataan tapaamispäivinä klo 15.50. Alla ohjeet kirjautumiseksi Teamsiin (klikkaa kuvat isommiksi). Tässä on linkki tapaamiseen

Teams-kirjautumisohje 1/2

Teams-kirjautumisohje 2/2

• Alle 35-vuotiaille suunnattu läheisten etäryhmä (Teams) aloittaa 2. helmikuuta klo 17-18.30. Toinen tapaaminen on 16.3. Ryhmä on tarkoitettu nuorille aikuisille, joiden vanhempi sairastaa etenevää muistisairautta. Yhteistyössä Kymenlaakson Muistiluotsin kanssa. Lisätietoja antaa Elisa Ahonen, p. 044 304 3001. Ilmoittaudu rohkeasti mukaan.
  • Alueen Muistikahvilat seitsemällä paikkakunnalla: tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Lue lisää aikatauluista ja paikkakunnista:
    Tapahtumat HUOMIO Muistikahvilat peruttu tammikuussa
  • Ainon Tupa - ikäihmisten kohtaamispaikka. Kevätkausi ei ala vielä 18.1. huonontuneen koronatilanteen vuoksi. Kauden aloitus on tämän hetkisen tiedon mukaan tiistaina 1.2. alkaen viikoittain osoitteessa Sibeliuksenkatu 6 A, katutaso, Lahti.
  • Avoimet Aivotreenit eivät ala 18.1. huonontuneen koronatilanteen vuoksi: aloitus on tämän hetkisen tiedon mukaan tiistaina 1.2. alkaen joka toinen tiistai Lahden Palvelutorilla.
  • Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, puh. (03) 735 1681 tai kasvotusten toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, 3 krs., Lahti). Voit myös sopia oman tapaamisajan, myös etämahdollisuus.
  • Päättyneen Ahaa-aivotreenit -hankkeen ahaa-aivotreenit.fi -sivusto ei ole käytössä 15.9.2020 jälkeen. Materiaaliasioissa ota yhteys: petra.behm(a)ph-muistiyhdistys.fi
  • Liity jäseneksi, jäsenmaksu 25 €/vuosi: kysy liittymislomaketta toimistolta p. (03) 735 1681 tai täytä
    Sähköinen jäsenhakemus

Tietoa jäsenyydestä

TAPAHTUMAT

KEVÄTKAUSI 2022

Päijät-Hämeessä yleisötilaisuuksien ja yleisten kokousten henkilömäärä on sisätiloissa rajoitettu 10 henkilöön 27.12.2021 alkaen. HUOMIO! Hallituksemme on linjannut, että kohtaamistoimintaa rajoitetaan tammikuun ajan: ryhmätoiminta tapahtuu etänä, Muistikahvilat on peruttu sekä Ainon Tuvan ja Avoimien Aivotreenien aloitus on mahdollisuuksien mukaan tammikuun sijaan helmikuussa.

*********

Tällä sivulla esitellään kaikille avoimia tilaisuuksia.

HUOM. mahdolliset kokoontumisrajoitukset voivat vaikuttaa siihen voidaanko tilaisuuksia järjestää, seuraa tiedotustamme.

Muistikahvilat

Kaikille muisti- ja aivoterveysasioista kiinnostuneille avoin kohtaamispaikka. Päijät-Hämeessä seitsemällä paikkakunnalla on tarjolla kahvia sekä tietoa ja materiaalia sekä henkilökohtaista ohjausta ja neuvontaa muistiasioihin liittyen. Päijät-Hämeen Muistiluotsin muistiasiantuntijat / vapaaehtoiset ovat paikalla ja neuvovat mm. päivän teemamateriaalin käytössä. Huom. ei muistitestausta.

Maksuttomat Muistikahvilat järjestetään kerran kuussa. Kevätkauden 2022 teemat ovat: uni (tammikuu), sosiaaliset suhteet (helmikuu), musiikki (maaliskuu), kodin turvallisuus (huhtikuu) ja kulttuuri (toukokuu). Tervetuloa mukaan.

Asikkala palvelukeskus Oltermanni

Terveystie 1 C, 17200 Vääksy
tiistai 18.1. PERUTTU
kevään seuraavat kerrat tiistaina 15.2. / 15.3. / 19.4. / 17.5. klo 10.00 – 11.00

Heinolan kirjaston Kotiseutuhuone

Kauppakatu 12, 18100 Heinola
maanantai 10.1. PERUTTU
kevään seuraavat kerrat maanantaina 7.2. / 7.3. / 11.4. / 9.5. klo 13.00 – 14.00

Hollolan pääkirjaston kirjastokahvila

Nuottikuja 2, 15870 Hollola
maanantai 10.1. PERUTTU
kevään seuraavat kerrat maanantaina 7.2. / 7.3. / 11.4. / 9.5. klo 10.00 – 11.00

Iitin kirjasto

Kausansaarentie 3, 47400 Iitti
tiistai 11.1. PERUTTU
kevään seuraavat kerrat tiistaina 8.2. / 8.3. / 12.4. / 10.5. klo 13.00 – 14.00

Lahden Palvelutori

Lava, Kauppakeskus Trio, 2. krs. Aleksanterinkatu 18, Lahti
keskiviikko 2.2. / 6.4. / 1.6. klo 10.00 – 12.00
HUOMIO! Muistikahvilaa ei järjestetä tammi-, maalis- eikä toukokuussa 2022

Lahden Muistikahvilassa on lisäksi mahdollisuus esimerkiksi pelata Skip-Bo-korttipeliä, tehdä käsitöitä ja seurustella muiden asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Tilaisuuteen voi saapua milloin vain kahvila aikana, aikataulutettua ohjelmaa ei ole.

Orimattilan kirjaston lehtilukusali

Lahdentie 65, 16300 Orimattila
tiistai 11.1. PERUTTU
kevään seuraavat kerrat tiistaina 8.2. / 8.3. / 12.4. / 10.5. klo 16.00 – 17.00

Padasjoen kirjasto

Vaahteratie 4, 17500 Padasjoki
tiistai 15.2. / 15.3. / 19.4. / 17.5. klo 10.00 – 11.00
HUOMIO! Muistikahvilaa ei järjestetä tammikuussa 2022

Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15)

Ainon Tupa

Ikäihmisten kohtaamispaikka tiistaisin klo 10-12 osoitteessa Sibeliuksenkatu 6 A, katutaso, Lahti. Kevätkausi 2022 ei ala suunnitellusti tiistaina 18.1. vaan on tauolla siihen asti kunnes Ainon Tupa on turvallista avata. Aloitus on tämän hetkisen tiedon mukaan tiistaina 1.2. klo 10-12 ja kausi päättyy 31.5. Tilan toiminnasta huolehtivat Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoiset ja Dilan sote-työpaja Stoorin nuoret. Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010 (ma-pe klo 9-15).

Avoimet aivotreenit

Päijät-Hämeen Muistiluotsin vapaaehtoisten vetämää aivojumppaa aivoterveyden ylläpitämisestä kiinnostuneille tammi-toukokuussa 2022. Treenit järjestetään Lahden Palvelutorin Klubilla (Kauppakeskus Trio, 2 krs., Aleksanterinkatu 18, Lahti). Tilaan otetaan mahdollisten rajoitusten mukainen määrä osallistujia.

Kevätkausi 2022 ei ala tiistaina 18.1., koska koronatilanne on huonontunut. Aloitus on tämän hetkisen tiedon mukaan tiistaina 1.2. klo 14-15 joka toinen tiistai 10.5. asti.

Lisätietoja: Petra Behm, p. 044 727 3010 (ma-pe klo 9:00 – 15:00)

Retket

Kysy lisää retkistämme, Nina Reimari, p. 044 504 3030.
HUOMIO! Olimme varanneet Lahden kaupunginteatterin näytelmään Waitress lippuja 11.2., mutta olemme peruneet näytökseen osallistumisen.

Yleisesti toiminnasta

Toimistoaikamme on maanantaisin klo 9-13, p. (03) 735 1681 tai toimistolla (Hämeenkatu 5 A 5, Lahti). Voit myös varata henkilökohtaisen ajan puhelimitse, videopuhelun avulla tai kasvotusten. Tervetuloa juttelemaan kanssamme esimerkiksi yhdistyksen toiminnasta tai jos jokin oma tai läheisen muistia koskeva asia huolettaa Sinua.

*****

Jos olet kiinnostunut ryhmätoiminnasta (esim. sairastuneiden tai läheisten vertaisryhmät), ota yhteyttä Nina Reimariin, p. 044 504 3030. Lue lisää Ryhmätoiminta

MUUTA TOIMINTAA

Sopeutumisvalmennus

Päijät-Hämeen Muistiyhdistys ry järjestää sopeutumisvalmennusta verkkokurssina Päijät-Hämeen alueella asuville muistisairaille, joilla on diagnosoitu jokin etenevä muistisairaus viimeisen kahden vuoden sisällä. Kurssi on tarkoitettu myös muistisairaan läheiselle. Kurssi järjestetään yhteistyössä PHHYKY:n kanssa ja se sisältää verkkoluentomateriaalin ja henkilökohtaisen/etätapaamisen muistityöntekijän kanssa. Sopeutumisvalmennukseen voi ilmoittautua, mikäli ei ole aiemmin osallistunut sopeutumisvalmennuskurssille. Kurssi on osallistujille maksuton. Etävalmennusta on saatavilla koko vuoden 2021 ajan.

Kevätkaudella 2022 valmennus muuttuu
Toteutus sisältää yhteisen valmennuspäivän sekä yhteisen tapaamisen toimistolla valmennusryhmän kanssa. Sopeutumisvalmennukseen voi ilmoittautua, mikäli ei ole aiemmin osallistunut sopeutumisvalmennuskurssille. Kurssi on osallistujille maksuton. Sopeutumisvalmennuskurssit keväällä:
– yli 68-vuotialle 8.4. (koko päivä) ja 28.4. (ilta)
– alle 68-vuotiaille 3.6. (koko päivä) ja 16.6. (ilta)

Lisätiedot: Nina Reimari, p. 044 504 3030.

MUUTA TIEDOTETTAVAA

– ei muuta tiedotettavaa tällä hetkellä